Niepełnosprawni w grach wideo.

niepełnosprawność w grach

Gry wideo są z nami od długiego czasu i zdążyły już niemal zająć równorzędne miejsce pośród innych, „poważnych” mediów. Obok filmów, seriali i książek, gry zaczęły poruszać coraz to poważniejsze tematy. Od problemów wojen w tytułach takich jak „This War of Mine”, przez rasizm i uprzedzenia w kolejnych odsłonach „Wiedźmina”.  Nie inaczej jest z ukazywaniem osób niepełnosprawnych i właśnie dziś się tym tematem zajmiemy.

 

Przez te wszystkie lata, elektroniczna rozrywka zdążyła wytworzyć niezliczone ilości opowieści, przez które przewinęły się całe tabuny różnych postaci. Było wśród nich mnóstwo wszelkiej maści bohaterów, złoczyńców, postaci niezależnych i mniej lub bardziej charakterystycznych person. Nie dziwne więc, że zdarzały się tam i osoby niepełnosprawne. Nie za często, ale o dziwo w większości przypadków były one na tyle charakterystyczne, że dało się je dobrze zapamiętać. Oto więc 6 przykładów niepełnosprawnych postaci, które najbardziej zapadły mi w pamięć.

Jeff „Joker” Moreu – Trylogia Mass Effect

jeff joker moreu

Seria Mass Effect to istna kopalnia świetnie napisanych postaci i nie inaczej było z Jokerem, czyli pilotem SSV Normandii. Sarkastycznego pilota naszego statku kosmicznego wręcz nie da się zapomnieć i myślę, że nie jestem w tym odosobniony. Jokera poznajemy już na samym początku historii i do samego końca jest on jedną z najciekawszych postaci z całej trylogii. Arogant, sypie żartami jak z rękawa, ale to swój chłop.

Dialogi i interakcje z Jeffem są pełne humoru, doskonale pasują one do przygodowego charakteru serii. O jego niepełnosprawności dowiadujemy się z jednego z późniejszych opcjonalnych dialogów. Choruje on na zespół Vrolika, podobny w objawach do wrodzonej łamliwości kości, ale w żaden sposób nie jest to dla niego przeszkodą w byciu doskonałym pilotem. Bardzo spodobało mi się takie ukazanie niepełnosprawności tej postaci. Praktycznie nie zauważamy choroby, a ciekawego gościa i dobrze.

 

Caroline Becker i Max Haas – Wolfenstein: New Order

Ostatni Wolfenstein był świetną grą. Bardzo przyjemny system strzelania, niezła fabuła, klimat z filmów Tarantino i wyraziste postacie. Pojawiły się tutaj aż dwie niepełnosprawne osoby, więc już za to spory plus dla twórców. Caroline to przywódczyni ruchu oporu i niezwykle twarda kobieta. Przykuta do wózka w wyniku postrzału niezłomnie dąży do wyzwolenia świata z rąk nazistów. W późniejszym etapie gry pomaga nam nawet w walce dzięki pancerzowi wspomaganemu, ale i bez tego potrafi zadbać o siebie sama. Kolejny ciekawy sposób przedstawienia inwalidy.

Max Haas to z kolei osoba z niepełnosprawnością intelektualną, z zachowania jak Hodor z „Gry o Tron”, czyli olbrzym o gołębim sercu. Wzbudził we mnie bardzo pozytywne emocje i na prawdę sporo wnosił do historii. Gdy jednak przychodzi mu bronić najbliższych walczy jak lew i kopie tyłki naziolom. Choć na koniec poświęca swoje życie, to staje się bohaterem. Jak tworzyć postacie to najlepiej właśnie takie.

 

Chloe Price – Life is Strange

chloe price

Wiem, trochę to spoiler, ale musiałem umieścić tu tą postać. Life is Strange to jedna z lepszych gier przygodowych jakie kiedykolwiek wyszły. Intrygująca fabuła stawia przed graczem mnóstwo rozterek moralnych. Jednak najdojrzalszym wątkiem tytułu jest ten o niepełnosprawności. W jednym z późniejszych etapów gry mamy okazję zobaczyć alternatywną linię czasową. Gdzie niebiesko-włosa Chloe Price staje się, w wyniku wypadku, osobą sparaliżowaną i mamy okazję do dokonania trudnego moralnie dylematu odnośnie eutanazji. To chyba jedyna gra, w której mamy poruszony tak poważny wątek i podziwiam twórców za ten gest.

 

Barbara Gordon, Oracle, dawniej Batgirl – Batman Arkham

batgirl

Córki samego Komisarza Gordona nie mogłem nie umieścić. Barbara została sparaliżowana po postrzale w kręgosłup przez Jokera, co zostało opowiedziane w słynnym komiksie „Zabójczy Żart”. W grach serii Batman Arkham to właśnie Wyrocznia jest nieocenioną pomocą dla Batmana. W końcu wywiad to podstawa i nawet Mroczny Rycerz czasem potrzebuje dobre info. Być może była Batgirl nie może walczyć z przestępczością fizycznie, ale z pomocą umysłu już tak. Doskonała alegoria życia z niepełnosprawnością, skupić się na tym co jest w naszym zasięgu i przekuć to w atut, a przezwyciężymy ułomności.

 

Jimmy Valmer – Southpark: Stick of Truth

jimmy

Na koniec bardziej komiczne podejście do niepełnosprawności. Jimmy, czyli nasz bard-jąkała, z początku wrogi boss, a w końcu towarzysz w boju, który swym zniewalającym śpiewem, sieje zamęt w szeregach wroga. Troszkę się nieraz przytnie, ale hej, nikt nie jest doskonały. Southpark to klasa sama w sobie i Kijek Prawdy nie jest w tym gorszy. Jimmy to bardzo zabawne przedstawienie osoby z ułomnościami i wiem co mówię, bo sam mam problem z jąkaniem się, a śmiałem się mocno.  Powaga zabija powoli, warto pamiętać.

 

To już wszystkie przykłady na dziś. Jak widzicie, niepełnosprawność w grach wideo jest przedstawiana na bardzo wiele ciekawych sposobów. Raz poważnie, raz zabawnie, a przy okazji kreuje pozytywny wizerunek osób z dysfunkcjami. I czy jest jeszcze ktoś kto mówi, że gry to tylko rozrywka dla dzieci? Jak pominąłem jakieś niepełnosprawne postacie to piszcie w komentarzach, sam jestem ciekaw.

***

Podobał się tekst? Udostępnij go! Zajmie to moment, a pomoże mi w rozwoju. Pod postem są ikonki, Dzięki ;)

Chcesz dodać mi motywacji do dalszej roboty? Zostaw komentarz.

Polub również fanpage bloga, by być na bieżąco z najnowszymi wpisami.

Jeśli lubisz gry wideo, to zapraszam też na mój profil na Instagramie.